Our Projects

Find out here about our current as well as completed projects.

Learn more

Publications

A list of our publications can be found here!

Learn more

Thesis

If you are interested in carrying out project or thesis work, please feel free to contact us!

Learn more

Courses

Visit our research and development platform "Future Learn Lab" and participate in various education and training courses.

Learn more

Our Team

Welcome to the Institute for Interactive Systems. Here you can learn everything about our projects and our educational offers.

Learn more

Welcome to the Institute for Interactive Systems (ISy)

The Institute for Interactive Systems (ISy) is one of the competence centers of the TH Lübeck. With about 30 employees, we conduct numerous third-party funded research projects around the development of interactive systems and technologies. One focus is on the topics of digital education, computer-aided communication and cooperation, and human-centered design.

 

Digital education

We develop innovative digital teaching-learning formats, platforms and content for university teaching, training and continuing education. Under "Courses" you will find our research and development platform "Future Learn Lab" and can register for selected courses yourself.

 

Learning Analytics & Artificial Intelligence

We explore and implement cutting-edge technologies in learning analytics and artificial intelligence to enable individualized and adaptive learning. Through data analytics and machine learning, we optimize learning paths to promote learning success.

 

Platform and technology development

We rely on open source technologies and systems to develop intelligent, networked platform services for digital learning and working.

 

News

Dies Academicus – Tag der Lehre 2023

Am 12. Oktober 2023 fand der vierte gemeinsame Tag der Lehre der Technischen Hochschule Lübeck und der Universität zu Lübeck im Audimax statt. Das Thema des diesjährigen Tag der Lehre war "Erfolgreich studieren", womit sich das Institut bereits in unterschiedlichen Projekten wie z. B. DiSEA beschäftigt. 

Unsere Kolleg*innen waren am Tag der Lehre mit zwei Beiträgen beteiligt:  

Monique Janneck hat den "STUDYCoach", eine Online-Plattform, welche proaktives Verhalten fördern und Belastungen bei Studierenden reduzieren soll, vorgestellt. Neben dem "STUDYCoach" wurden Ergebnisse der Evaluation sowie Details zum geplanten Redesign der Plattform präsentiert.  

Thorleif Harder ging detailliert auf die "Selbstregulation bei Online-Studierenden" von Online-Studierenden ein. Er präsentierte die Ergebnisse seiner Befragungsstudie und zeigten den Lehrpersonen, wie sie mithilfe von Nudging die Online-Studierenden auf unterschiedlichste Weise bei der digitalen Lehre unterstützen können.  

Wir bedanken uns bei allen Teilnehmenden für den regen Austausch und die spannenden Diskussionen!