Our Projects

Find out here about our current as well as completed projects.

Learn more

Publications

A list of our publications can be found here!

Learn more

Thesis

If you are interested in carrying out project or thesis work, please feel free to contact us!

Learn more

Courses

Visit our research and development platform "Future Learn Lab" and participate in various education and training courses.

Learn more

Our Team

Welcome to the Institute for Interactive Systems. Here you can learn everything about our projects and our educational offers.

Learn more

Welcome to the Institute for Interactive Systems (ISy)

The Institute for Interactive Systems (ISy) is one of the competence centers of the TH Lübeck. With about 30 employees, we conduct numerous third-party funded research projects around the development of interactive systems and technologies. One focus is on the topics of digital education, computer-aided communication and cooperation, and human-centered design.

 

Digital education

We develop innovative digital teaching-learning formats, platforms and content for university teaching, training and continuing education. Under "Courses" you will find our research and development platform "Future Learn Lab" and can register for selected courses yourself.

 

Learning Analytics & Artificial Intelligence

We explore and implement cutting-edge technologies in learning analytics and artificial intelligence to enable individualized and adaptive learning. Through data analytics and machine learning, we optimize learning paths to promote learning success.

 

Platform and technology development

We rely on open source technologies and systems to develop intelligent, networked platform services for digital learning and working.

 

News

Teilnahme an der GeNeMe 2023

Vom 13.-15. September fand in Dresden die Konferenz Gemeinschaft in Neuen Medien (GeNeMe) statt. Unter dem Motto „Inklusiv Digital: Gemeinschaft offen gestalten – Selbstbestimmte Teilhabe an der digitalen Transformation“ kamen Expert*innen aus Wissenschaft und Industrie zusammen, um die neuesten Entwicklungen und Forschungen im Bereich der digitalen Medien zu diskutieren. 

Unsere Kolleg*innen haben bei der Konferenz vier Beiträge rund um ihre Forschung und Entwicklungen präsentiert:  

Monique Janneck präsentierte den „STUDYCoach“, eine interaktive Online-Plattform, die darauf abzielt, proaktives Verhalten von Studierenden zu fördern und ihre Belastung im Studium zu reduzieren. Der dazugehörige Beitrag ist zusammen mit Tim Mallwitz, Hamid Mergan, Max Sternitzke, Helge Nissen und Makbule Balin entstanden. 

Unsere Kollegin Sofie Ostrau beleuchtete den Einsatz von interaktiven Medien für Hochschulinformationsstände. Dieser Beitrag ist in Zusammenarbeit mit Sophie Jent und Monique Janneck entstanden. Der Fokus lag darauf, wie solche Medien effektiv eingesetzt werden können, um neue Studierende für Hochschulen zu gewinnen. 

Thorleif Harder ging auf die "Selbstregulation bei Online-Studierenden" ein. Er präsentierte die Ergebnisse einer Befragungsstudie und diskutierte, wie Nudges effektiv gestaltet werden können, um die Selbstregulation von Online-Studierenden zu fördern.  

Und Gilbert Drzyzga gab Einblicke in das Verständnis und Vertrauen von Online-Studierenden gegenüber KI-basierten Empfehlungen im Online-Studium. Er analysierte offene Umfrageantworten, um herauszufinden, wie Studierende KI-Empfehlungen wahrnehmen und ihnen vertrauen.  

Ein großes Dankeschön geht an die GeNeMe-Community für den regen Austausch und die inspirierenden Diskussionen. Es war uns eine Freude, Teil dieser Konferenz zu sein!